Lad Batman understøtte børns empati – uanset køn!

Superhelte som Batman og Spiderman er idoler for mange børn og jo nærmest symboler på en super snæver maskulinitet. 

Heltene er ofte maskerede, de er muskuløse, barske og slagkraftige. Det er et ensidigt billede og vi får sjældent noget af vide om deres tanker og følelser, hvad de kan li’ at lave når de holder fri, hvad de spiser til morgenmad, om de har familie eller lignende.

I dette indlæg giver jeg tips til, hvordan I med afsæt i superhelten kan få flere facetter på superheltefiguren for at udvide det maskuline forbillede.

Her tager jeg udgangspunkt i en meget konkret aktivitet, som mange børn holder af: nemlig at farvelægge kopitegninger. Både børn i vuggestue, børnehave og skolealderen kan være med.

Tegneren Linnéa Johansson har kreeret nogle sjove og normbrydende kopitegninger af superhelte lige til at printe ud og farvelægge. (Se link længere nede)

Der er en Batman, som har bagt kanelsnegle med sine bat-børn, Hulk med indkøbspose i den ene hånd og baby-hulk i den anden, Superman som aer en killing og Spiderman i kørestol med fremstrakte arme mod sit spider-barn: kom og få et kram! 

Formålet med aktiviteten 

Formålet er at udvide mulighederne for, hvordan børnene kan spejle sig i superhelten som rollemodel og om at udvide normerne for, hvad der betragtes som legitim maskulin adfærd.

Aktivitet

Sæt dig sammen med børnene og farvelæg tegningerne. Måske vil du opleve reaktioner fra børnene på de utraditionelle tegninger. Måske ikke. 

Min erfaring er, at flere børn slet ikke kommenterer billederne, nogle går mest op i at få lige det billede, de synes bedst om, og andre griner af fx spiderman, der sidder på toilettet.

Mens I farvelægger, kan I snakke om det, I ser på billederne. Afvent gerne børnenes reaktioner først og spørg evt. ind sidenhen for at få forskellige sider af superheltefiguren frem. 

Du kan fx spørge til hvordan børnene tror batman er som far? Eller hvad Hulk mon har i sine indkøbsposer? Og hvad tror I de spiser til aftensmad. Hvordan mon det føles at få en krammer af Batman med hans store kappe, eller hvad gør Spiderman, hvis han skal tisse, når han hænger på et højhus højt over byen?

Tegningerne kan hænges op, så der bliver anledninger til at tale om dem igen.

De kan fotograferes og deles på jeres forældreplatform eller komme med barnet hjem og bruges som anledning til at fortælle forældrene om jeres aktivitet og normkritiske/ -kreative pædagogik.

Flere normkreative muligheder

Farvelæg selv en superhelt. Når du skal farvelægge superheltens hud, så vælg en nuance af brun i stedet for den beige/ferskenfarvede som går under navnet ”hudfarve”.  Det kan give anledning til en snak om at menneskers hud har mange forskellige nuancer. Måske kan I finde på et godt alternativt navn til den traditionelle ”hudfarve”? Eller måske skal mange flere af farveblyanterne omvendt omdøbes til ”hudfarve”?. Hvis nogen ber’ om ”den hudfarvede” kan du også bare prøve at give dem en nuance af brun og ta’ snakken, hvis der opstår spørgsmål?

Måske nogle børn vil reagere på, at sådan plejer superhelten ikke at se ud i tegneserierne. Så kan I tale om, at man selv bestemmer farver på sin egen tegning eller om, hvordan det ville være, hvis superheltene i tegnefilm faktisk havde mange forskellige hudfarver?  Pointen er, at give børnene mulighed for at opleve at forskellige hudfarver eksisterer og også give børn med en anden hudfarve end hvid, mulighed for at se deres hudfarve repræsenteret og for at spejle sig i den rollemodel, som superhelten er.

Praktiske tips

  • Find tegningerne på dette link: https://cella7.files.wordpress.com/2015/03/super-mjuka-hjc3a4ltar.pdf
  • Udvælg én eller et par af tegningerne pr. gang så børnene nemmere kan vælge
  • Print kun på den ene side af papiret for at undgå forvirring
  • Tegneren Linnéa har også lavet en serie med super seje prinsesser. (Se kommende blogindlæg om dem) Jeg blandede superhelte og prinsesser, sidst jeg brugte tegningerne med en børnegruppe. Det resulterede i at de fleste piger absolut ville have prinsessetegninger og de fleste drenge ville have superheltene. (Surprice!) 

Mit forslag er derfor at holde tegningerne adskilt og evt. bruge dem af to omgange, så alle børn kommer til at farvelægge begge figurerne. 

Normkreative gevinster

Alene det, at børnene ser superheltene i andre situationer end de traditionelle kamp/volds/sejhedsscener sætter den maskuline rollemodel i et nyt lys. På tegningerne her er det fx en del af heltebilledet at drage omsorg for andre og at have kropslige og følelsesmæssige behov og reaktioner som fx toiletbesøg og hengivenhed til en blød killing. Superhelte bliver også præsenteret med andre ansigtsudtryk end de sædvanlige hårde, aggressive eller overlegene, nemlig med smilende, kærlige ansigtsudtryk eller mimik, der signalerer overgivenhed eller yndefuldhed.

Når tegningerne suppleres med en snak med børnene, som åbner for nysgerrighed og fantasi om heltenes liv i øvrigt, styrkes billedet af, at en superhelt kan være andet og mere end rå.

Måske aktiviteten også kan åbne for flere nuancer i børnenes egne lege efterfølgende, eller åbne en dør på klem for, at man kan snakke med børn om, at en superhelt kan trænge til en pause eller et kram ind i mellem.

Refleksion over din egen praksis:

Uden at ville det, møder vi ofte børn med særlige forventninger baseret på deres køn, etnicitet eller andet. Fx modtager piger typisk flere kommentarer på deres udseende end drenge, eller vi tilbyder forskellige aktiviteter og legetøj til børn på baggrund af deres køn. Vi gør det ofte ubevidst og jeg vil vove den påstand, at vi alle gør det. Tit! 

Prøv at lægge mærke til, hvor det sker i din egen praksis og tænk over, om du kan gøre noget andet. Hvordan kan du fx understøtte at børn af alle køn videreudvikler omsorg og empati? (Mere om dette i et kommende blogindlæg!)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: