Mine nylige erfaringer fra pædagogisk praksis i vuggestue og børnehave

Først og fremmest: hvor har jeg lært meget og fået endnu større respekt for det pædagogiske fag, efter at have arbejdet et års tid i praksis!
Min oplevelse er, at der ofte er for lidt tid, for få hænder, og mange forskellige typer af opgaver, – det er simplethen så kompleks en opgave at være VOKSEN i vuggestue og børnehave!

Da jeg arbejde som pædagog i en lille integreret institution lykkedes det – med afgørende opbakning fra vores pædagogiske leder- at søsætte et lille projekt med normkritisk og -kreativ pædagogik.
Jeg holdt oplæg for mine kollegaer om, hvad normkritisk pædagogik handler om – med primært fokus på køn. Bagefter gennemførte vi blandt andet et normkritisk eventyrforløb i børnehaven.
Vi omskrev “Tornerose” til “Prins Tjørn” for at udvide den maskuline rollemodel og give plads til homoseksuelle kærlighedsrelationer. Alle børn legede karakterene i eventyret inspireret af metoden “Leg en bog”, og de ældste børn producerede en flot stop-motion film.

Det blev også til små “mellemrumsopgaver” som mine kollegaer hver især stillede sig selv, med opfølgende sparring om, hvad de lagde mærke til eller fandt udfordrende ved den normkritiske tilgang.

Det vigtigste var næsten samtalerne og den skærpede opmærksomhed på, hvordan vi bærer kønsnormer med os. Fx. når vi vælger legetøj til børn eller hvordan vi responderer på piger, der stolte viser deres nye kjole frem.

Kæmpe tak til mine gamle kollegaer og pædagogisk leder i Stestrup Børnegård!